BAS(SIE) VAN TOOR
Bastiaan van Toor geboren in Maassluis op 17 september 1935.
Omdat hij niet groot was noemde iedereen hem Bassie.
Bas wilde altijd al artiest worden maar pa en moe dachten daar anders over en lieten hem testen om te zien voor welk beroep hij geschikt was. De vrouw die de test afnam liet hem 5 vellen papier zien met allemaal balletjes en getallen en vroeg hem daarna om enkele houten blokje in elkaar te zetten. Na vijf minuten zei zij met een stralend gezicht; ‘Jij bent maar voor één ding geschikt en dat is timmerman!'
Bassie, op zijn veertienjarige leeftijd ook al niet op zijn mondje gevallen, vroeg heel beleefd aan de vrouw; ‘ Bent u uit de poppenkast gevallen of hebben ze u er uit gegooid?' en liep schaterlachend de deur uit nageschreeuwd door de vrouw met woorden die ze beslist niet op de universiteit geleerd had.
Bas 1,5 jaar
Bas 7 jaar
Schoolfoto Bas 7 jaar
Bas, 14 jaar, als picolo in de operette ' Het witte paard'
Op tienjarige leeftijd had hij van zijn moeder een mondharmonica gekregen en zodoende was hij op 14 jarige leeftijd een graag geziene gast op bruiloften en partijen want hij had intussen ook nog gitaar leren spelen en wierp zich op de conference en sketches spelen. Bas vond het allemaal prachtig. Het beroemde ‘Hotcha Trio' opende een mondharmonicaschool in Vlaardingen en Bas besloot daar de fijne kneepjes van het chromatisch mondharmonica spelen te leren. Hij vormde met twee medeleerlingen een trio; ‘De Harmonica Rascals' en zij traden daar veel mee op bij sport,- en bedrijfsfeesten. Ze speelden er zelfs mee voor de radio, in die tijd, we spreken van 1950, was dat natuurlijk iets geweldigs.
Bas (links), 16 jaar, in een dubbelconference onder de artiestennaam Bobbel & Bobbel!
Bas, 17 jaar,
als conferencier
Bas met de Wega's
Bas had inmiddels bijna honderd baantjes gehad toen het noodlot toesloeg. Er kwam een circus in de stad! Bas hielp mee opbouwen en was toen verkocht. Moeder kreeg een appelflauwte en pa sprak enige onparlementaire woorden toen Bas zei; ‘Pa, moe, ik ga met het circus mee!' Pa zei nog; ‘De meester op school krijgt wel gelijk, je groeit op voor galg en rad nu je met dat paardenspul meegaat.' Bas zei ter vergoelijking; ‘Wie weet word ik wel heel erg beroemd, pa.' (dat Bas een vooruit zeggende geest had is nu wel gebleken maar dan spreken we wel 50 jaar later) In het circus was het hard werken geblazen. Bas trainde met Italiaanse acrobaten en zij traden in het circus op als Trio Vignali.
Bas, 20 jaar, als lid van het acrobatentrio Vignali
Maar ja, artiesten genoeg, werkers moeten ze hebben, stallen uitmesten, paarden poetsen, palen sjouwen, vrachtauto's rijden (zonder rijbewijs) maar Bas hield het voor gezien toen de directeur hem bij zich riep en vroeg; ‘Wil jij graag een groot en een schoon werk verrichtten?' en Bas zei; ‘Ja meneer.' ‘Fijn knul' zei de directeur ‘meld je dan maar bij de stalmeester want er moeten nog drie olifanten gewassen worden.' Een kwartier later zat hij, na eerst zijn saxofoon verkocht te hebben om het reisgeld te kunnen betalen in de bus op weg naar huis.
Bas 20 jaar en Aad 13 jaar trainen met de keukenstoelen
Een klein jaar later gaven ze hun eerste optreden in een zaaltje 'Cafe de Oude markt' in Vlaardingen en na dat optreden wisten ze het zeker, ze wilden als acrobaten hun brood verdienen en ze vroegen de oud acrobaat, Ferry Assendorf, of hij ze de fijne kneepjes van het vak wilde leren. Na twee jaar hard trainen was het zo ver, ze hadden een leuk acrobatennummer en traden veel op voor verenigingen en wonnen zelfs bij het AVRO-programma ‘De oprechte amateur' de prijs voor het beste kijknummer.
Clown zijn zat er al vroeg in bij Bas
Ferry Assendorf van de Nelsons
Bas en Aad met dezelfde keukenstoel maar nu wit geverfd
Het was tijdens een van deze kermisoptredens, 13 juli 1960 om precies te zijn, dat Bas de liefde van zijn leven leerde kennen. Bas verkocht foto's van hun optreden na afloop. De artiesten waren niet verzekerd en konden ook niet verzekerd worden vanwege het gevaarlijke werk dat zij deden en mochten daarom van de directie foto's van zichzelf verkopen. Het publiek mocht geven wat zij wilde maar tenminste een kwartje. Toen een schone jonge dame een foto wilde kopen en een gulden gaf was Bas meteen weg met een hele gulden. Deze juffrouw, ook niet op haar mondje gevallen, ging achter hem aan, tikte hem op de schouder en vroeg; ' Meneer, mag ik van u drie kwartjes terug?' waarop Bas zei; ' Ja natuurlijk, jonge dame'. Hij gaf drie kwartjes terug, keek in haar mooie groene ogen en was verkocht. Daags daarop, na het optreden zocht Bas de hele kermis af op zoek naar het meisje van zijn dromen, Coby. Hij vond haar, heeft haar nooit meer laten gaan en samen hebben zij inmiddels drie dochters, een kleindochter en een kleinzoon.
Na de kermis ging het snel met de broertjes, ze werden gevraagd voor allerlei voorstellingen en shows in Nederland en al heel snel kwamen er ook aanbiedingen uit het buitenland. Die waren zo interessant dat ze in 1965 besloten minstens twee jaar in het buitenland op te gaan treden, maar die twee jaar werden in totaal 10 jaar. Tijdens een van de romantische onderonsjes in hun verkeringstijd heeft Bas zijn Coby ooit eens toegefluisterd; ' Ik zal je op handen dragen.' En dat maakte hij ook letterlijk waar want intussen waren de vrouwen ook aan het trainen geslagen en traden zij op met The Four Crocksons.
Als The Crocksons werkten ze in alle landen van Europa en ook in Zuid-Amerika. Hoewel ze 's avonds en 's nachts in theaters en nachtclubs werkten bleef Bas zijn mondharmonica trouw en als hij klaar was met zijn act was hij altijd bij het orkest te vinden om nog even met zijn smoelschaaf mee te toeteren.
In 1975 keerden ze terug naar Nederland. Ze waren toen allebei nog sterk en lenig en stonden met hun acrobatennummer nog steeds aan de top. Maar acrobatiek is net als voetbal ook topsport en ze wisten dat ze niet eeuwig acrobaat konden blijven. Ze wilden nog 5 jaar doorgaan om in 1980 te stoppen, dan waren ze precies 25 jaar acrobaten geweest. En dat konden Bas en Aad doen omdat zij inmiddels in Spanje waren begonnen met een kinderprogramma en dat was in Nederland inmiddels razend populair geworden als Bassie en Adriaan.
Bassie en Adriaan is niet uit de lucht komen vallen. Al vanaf 1962 schreven Bas en Aad teksten of verzonnen grappen voor andere artiesten. In 1964 vroeg Rudi Carrel of ze een clowns act wilde schrijven voor Pipo de Clown, die in zijn circusshow zou optreden. Pipo de Clown, gespeeld door Cor Witsche, was een razend populaire t.v.-clown, maar hij had geen clowns act. Ze schreven een act voor Pipo, maar in die act schreven ze ook nog twee andere clowns. Rudi Carrel stelde voor dat Bas en Aad die twee clowns zouden spelen. Omdat ze dachten dat het clowns optreden eenmalig zou zijn, namen ze niet de moeite om een andere naam te verzinnen en ze werkten toen onder hun eigen namen, Bassie en Adriaan. Na het Rudi Carrel circus maakten ze een tournee voor het personeel van de Nederlandse spoorwegen ter gelegenheid van het 125-jarige bestaan samen met o.a. Willeke Alberti en Fred Kaps. In die show maakten alle artiesten, buiten hun eigen nummer, ook nog een ander nummer en Bas en Aad maakten een korte clowns act waarbij Bas ook op de mondharmonica speelde. Ze werden ook veel gevraagd voor kinderprogramma's en maakten dan als derde nummer een clowns act. Ook in het buitenland traden ze op voor kinderen. In de Spaanse toeristenstad Benidorm werkten ze zes maanden in een grote nachtclub ‘Granada'. Daar merkten ze dat er in de zomer veel Nederlandse kinderen waren en kregen ze het idee, om samen met een Spaans ballet een show voor Nederlandse kinderen te maken.
Het werd zo'n succes dat ze ook een show in het Duits voor Duitse kinderen toevoegden, in het Engels voor Engelse kinderen en ook nog voor Spaanse kinderen in, natuurlijk, Spaans. Bas was begonnen met liedjes schrijven en de eerste hit was ‘Ik heb niets gezien' van Sjakie Schram, maar samen schreven ze ook liedjes voor Conny Vink, het Cocktail trio, André van Duin en Frans Vrolijk.
Bassie en Adriaan, zoals we die nu kennen van de tv kreeg vaste vorm eind 1975 toen ze een oude bekende Joop van den En de weer ontmoetten. Bas en Aad vertelden wat ze met hun kinderprogramma van plan waren en Joop zag het meteen zitten. Hij nam contact op met de TROS en toen ging het snel. Een jaar later waren de eerst opnames en in 1976/77 was de serie ‘Bassie en Adriaan en de Plaaggeest' op t.v. te zien. Het werd een succes en er werd direct gewerkt aan de volgende serie, ‘Het geheim van de sleutel' (1978). Hierna volgden nog acht t.v.-serie's en vele z.g. shorty's en liedjesprogramma's die nu nog steeds elke avond bij de Nickelodeon te zien zijn. Voor meer info over ' Bassie & Adriaan zie' www.bassie-adriaan.nl
In 1996 deed Bas iets nieuws. Bas was al die tijd door blijven spelen op de mondharmonica en maakte op speciaal verzoek van zijn vrouw en kinderen een cd met serieuze en romantische melodieën. Eerst had Bas nog tegengesputterd en tegen zijn vrouw gezegd; ‘Wie zit er nou op een mondharmonica-cd van Bas van Toor te wachten?' maar hij ging overstag toen zij antwoorde; 'Nou Ik!' Samen met producer Hans Gouweloos van Dureco nam hij de uitdaging aan en werkte met veel plezier en enthousiasme, tot dikwijls diep in de nacht, aan het repertoire voor zijn aller eerste cd. In 2000 maakte Bas zijn tweede cd met kerstliedjes en inmiddels, 2004, ligt Bas zijn derde mondharmonica-cd Bas van Toor speelt mondharmonica ‘Alleen voor jou' in de winkels.
Het mag duidelijk zijn dat Bas zijn voorkeur uitgaat naar easy listening, jazz, blues, swing en Sinatra stijl. Hij vertolkt met veel gevoel nummers als; Killing me softly, I know him so well alsmede het repertoire van Sinatra waarbij het nummer ' The Summerwind' zijn swingende voorkeur heeft.
Tegenwoordig treed Bas regelmatig op met het zes man tellende zigeuner ensemble ‘Basily' waarbij Django Reinhardt jazzstijl gespeeld wordt en nummers als Johnny is the boy for me' alsmede ‘Black Eyes' worden niet uit de weg gegaan.
Als mondharmonica spelende clown was Bas al te zien bij TROS-programma's zoals Bananasplit en met het Metrople-orkest, met Frans Bauer in Ahoy en een paar maal in t.v.-programma's bij Paul de Leeuw, op het Low lands festival, het Rijnmond Jazz Gala en onlangs in de Arena met Ben Cramer.
In 2002 schokten Bas en Aad van Toor heel Nederland door te verkondigen dat Bassie & Adriaan gingen stoppen gezamenlijk theatervoorstellingen en tv-produkties te maken. Aanleiding was dat Aad met pensioen wilde. Bas verklaarde echter openhartig;
‘Sorry Aad, ik ga door, ik stop niet. Ik heb namelijk nog lang geen zin om afscheid te nemen van mijn werk en tevens mijn grote hobby. Ik heb er nog veel te veel plezier in om voor publiek op te treden'. Aad zei; 'Oké, daar heb ik vrede mee maar ik stop, ik wil de tijd nemen om te gaan schrijven en reizen'.
Dus ook al zijn er nu geen voorstellingen, geen opnamen en geen optredens van het duo Bassie & Adriaan meer; het publiek hoeft Bassie niet te missen. Want Bassie blijft overal in Nederland te zien met zijn Lachspektakelshow. Ook is Bassie veel te gast bij diverse t.v. of theaterprogramma's en andere promotie's in heel Nederland. En Bas van Toor, de mondharmonica-solist, is momenteel een veel gevraagd artiest op jazz gala's, diners en andere evenementen voor mensen die van fijne muziek houden.
Bassie en Andre Rieu Nieuw muzikaal duo?
Kortom Bas(sie) van Toor is een rasartiest in hart en nieren.
Op de vraag ‘Wanneer stop jij nou eens?' antwoord hij;
‘Mijn grote hobby en werk is schrijven, componeren, zingen,
optreden, mondharmonica spelen en muziek maken. Kortom mensen entertainen op t.v., theater, openlucht, podium of waar dan ook.
Ik ben net een grammofoonplaat; ik ga door tot op het gaatje'.
Bas onder
Bas rechts
Bas onder